Espanja

Conservatorio de Música Arturo Soria

Madrid, huhtikuu 2014

Otteita raporteista

 

Sini Laine, Lahden konservatorio

Saavumme kentälle hyvissä ajoin paria tuntia ennen lennon lähtöä ja ehdimme hoitaa pakolliset kenttäkiertelyt rauhassa. Vieläkään emme meinaa käsittää että kohta se on menoa! Pian kone vain irtautuu maasta ja niin neljä hyperinnostunutta muusikonalkua on matkalla kohti Espanjaa.

Buenos diaz Madrid! Ensimmäinen kertani Espanjassa kaupunkilomalla. Kaunis (ja valtava!) asuntomme sijoittui yhdelle suurimmista kävely- ja kauppakaduista ja vilinää riitti. Joka puolella kaupunkia oli paljon vanhoja, upeita historiallisia rakennuksia joita ihastelin ihmeissäni varmaan vielä toisellakin viikolla! Espanjan historia on valtaisa verrattuna Suomen historiaan ja se näkyi vahvasti kaupungin ulkoasussa. Ensimmäiset päivät kului totutellessa espanjalaisten elämäntyyliin ja tapoihin. Lounas syötiin noin kello 13-16 välillä ja eikä päivällinen klo 23 jälkeenkään ollut mikään harvinaisuus. Joka paikassa tervehdittiin lämpimästi leveä hymy kasvoilla.

Minulle vaihtojakso oli erittäin antoisa ja mieleinen. Sain helsinkiläisistä vaihtokavereista ihania ystäviä ja asuinpaikkamme oli aivan mahtava. Vierailu toiseen kulttuuriin on aina ikäänkuin muistutus siitä mitä sitten kotikulttuurissa oikeasti onkaan. Oppii arvostamaan kotimaan hyviä puolia, mutta havahtuu myös ajattelemaan että maailmassa on paljon muutakin. Keräsin kotiintuomisiksi paljon uusia toimintamalleja ja motivaatiota uudistaa omaa harjoittelua ja ajatustapoja.

 

Lotta Määttä, Lahden konservatorio

Aamulla Manuel vei  meidät koneservatoriolle autollaan. Nyt näimme Madridia vähän enemmän ja minusta kaupunki on todella kaunis!Koululla Manuel näytti meille missä opetusluokat sijaitsevat. Se olikin tarpeellista, sillä konservatorio koostuu neljästä eri rakennuksesta.

Päivällä saimme harjoitella ja kävimme lounaalla Manuelin kanssa. Iltapäivästä minulla oli ensimmäinen soittotunti. Opettajani Rocio Almansa vaikutti mukavalta. Hän kehui aika paljon soittoani. Sain uuden espanjalaisen kappaleen harjoiteltavaksi. Onneksi opettaja puhui suhteellisen hyvin englantia, joten kommunikoinnissa ei ollut ongelmia. Aina kun opettajani innostui, kieli vaihtui espanjaksi. Illalla kävimme kokeilemassa tapaksia.

Harjoittelimme koululla ja iltapäivästä oli barokkiorkesteriharjoitukset. Vire laskettiin 415 ja meille annettiin barokkijouset käteen. Se tuntui aika oudolta ja aluksi aika vaikealta, vaikka kappaleet olivat sinänsä helppoja. Orkesterin jälkeen istumme ulkona espanjalaisten soittajien kanssa. Ulkona on mukava istua, sillä on lämmin ja aurikokin paistaa vielä. Yhtäkkiä espanjalaiset kaivavat soittimet esille ja alkavat soittaa spontaanisti pihalla sitä mitä mieleen tulee.

Manuel kierrätti  meitä kaupungilla kunnon lenkin. Tämä oli hyvä, sillä nyt saimme selkeän kuvan kaupungista ja pikkuhiljaa opimme ehkäpä liikkumaan siellä. Kävimme myös kahvilassa kaakaolla ja churroilla.

Kävimme myös Espanjan kansallisorkesterin konsertissa.. Olimme siellä minun ja Pauliinan säestäjän Miguelin kanssa. Orkesteri soitti Schubertin keskeneräisen ja C-duuri sinfonian. He soittivat Schubertia aika eritavalla mihin olimme Suomessa tottuneet, mutta oli se silti ihan mukavan kuuloista.

Vaihtojakso oli minulle aivan mahtava tilaisuus!

 

Topi Nurmi, Helsingin Konservatorio

Ensimmäisenä koulupäivänämme tutustuimme käytäntöihin ja sain tarkat aikataulut soittotunneista. Törmäsimme kitaraopettajaani koululla, jonka jälkeen hän antoi minulle lainakitaran ja piti minulle pienimuotoisen tutustumistunnin.

Oppituntien sisältö koostui flamencon rytmillisen ja musiikillisen tyylin omaksumisesta pääosin. Osallistuin kerran viikossa flamenco-ryhmätunnille, jossa oli tanssija, laulaja, kitaraopettaja ja useita kitaristeja. Seurailin ensimmäisen tunnin sivusta rytmisiä asioita omaksuen ja kahdella viimeisellä pääsin jo ”perkussioimaan” kitaralla. Kävin myöskin flamencon-teoriatunnilla,jonka piti toinen opettajani Igor Nedeljkovic.

Harjoittelu onnistui todella hyvin asunnollamme ja koulun harjoitteluluokissa. Tutustuimme lahtelaisiin nopeasti ja olimme heti yhtä porukkaa, eikä ”jakoja” Helsinki-Lahti tullut ollenkaan porukkamme sisällä.

 

Pauliina Nyman, Helsingin Konservatorio

Perjantaina minulla oli ensimmäinen viulutunti opettajani Marcelino Garcian kanssa. Marcelinolla on paljon kokemusta barokkimusiikista, hän soittaa itse lähinnä barokkiviulua ja myös johtaa konservatorion barokkiorkesteria. Barokki taas on minulle vaikeinta musiikkia, joten päätimme paneutua Telemanniin huolellisesti. Jännitti kyllä jonkin verran, ja tuntui etten saanut irti itsestäni niin paljon kuin olisin halunnut. Marcelino vaikutti erittäin pätevältä opettajalta.

Lauantaina suunnistimme Parque del Buen Retiro puistoon, koska päivä oli aurinkoinen ja lämmin. Puisto oli erittäin kaunis, sillä kevät oli ehtinyt Espanjaan. Puut olivat hiirenkorvilla, ja nurmi vihersi jo vähän. Puisto on erittäin suosittu, ja huomaa että se on espanjalaisille tarpeellinen rentoutumispaikka. Emme ehtineet tutustua kuin pieneen osaan puistosta sen valtavan koon takia.

Maanantaina minulla oli ensimmäinen säestystunti. Säestäjänäni toimi Miguel Angel Herrero, joka on ihana, räiskyvä persoona, jolta ei kielikuvat lopu kesken! Tilanne oli hieman erilainen mitä Suomessa säestystunneilla, säestäjä nimittäin ohjeisti minua erittäin tarkasti, jousenkäyttöä myöten, mikä vähän ihmetytti minua. Joka tapauksessa Miguel Angel oli niin innostava opettaja, että odotan seuraavaa säestystuntia jo innolla!

Sunnuntaiksi  Miguel oli hankkinut meille liput Orquesta Nacional de Espanan konserttiin. Ohjelmistossa oli kaksi Schubertin sinfoniaa Simone Youngin johtamana. Konsertti oli hieno mahdollisuus päästä tutustumaan Madridin orkesteritarjontaan, mutta se kuitenkin jätti minut melko kylmäksi. 

Oman konserttimme jälkeen kutsuimme muutamia koulutovereitamme asunnollemme, oli mahtavaa! Tietysti kävi juuri niin kuin olimme arvelleet, juuri kun aloimme ystävystyä opiskelijoiden kanssa niin on kotiinlähdön aika.  

Matka antoi minulle enemmän kuin toivoin. Kolme viikkoa meni äärettömän nopeasti, ja on haikeata palata. Ehdin ystävystymään Lahden tyttöjen, Sinin ja Lotan kanssa, ja uskon että pidämme yhteyttä jatkossakin. Oli hienoa saada käsitystä espanjalaisesta musiikkikulttuurista, ja kuulla vinkkejä jatko-opiskeluun myös espanjalaiselta opettajaltani Marcelino Garcialta. Kolmessa viikossa ehti saada jonkinlaisen käsityksen kaupungista ja elämäntyylistä, mutta haluan vielä palata Madridiin ottamaan asioista lisää selvää.

Soitannollisesti koin suurta edistystä barokkimusiikin parissa, ja sain inspiraatiota kehittää taitojani barokin suhteen jatkossakin. Tästä on hyvä jatkaa kohti valmistumista ja ensi vuoden pääsykokeita.

 

Conservatorio de Música Arturo Soria

Madrid, huhtikuu 2012

 

Marika Hölttä, laulu, Lahden konservatorio
”Koitti ensimmäinen päivä koulussa. Kaikki olivat todella mukavia ja koulu oli hieno, kaikkine sisäpihoineen. Minulla oli heti ensimmäinen laulutunti, ja mielenkiinnokseni huomasin, ettei laulunopettajani puhu juurikaan englantia... Noh, siinä sitten kaksi sanaa espanjaa, yksi englantia, ja loput saksaa ja kehonkieltä niin hyvin tuli juttuun! Mielenkiintoista kyllä, ymmärsin saksaa ihan hyvin, vaikka olen opiskellut sitä vain kaksi kurssia... Seuraavina päivinä opiskelu jatkui ja tutustuin moniin uusiin ihmisiin. Torstaina oli ensimmäistä kertaa kuoroa, ja se oli kieltämättä aika kamalaa, kun kuorossa oli myös ”ei-laulajia” ja kuoronjohtajalla oli hyvin ”mielenkiintoiset” näkemykset kappaleista ja äänenavauksista.  Eräänä iltana Laura ja José kutsuivat meidät heidän luokseen katsomaan jalkapallomatsia ja syömään illallista, oli kivaa!”

” Tiistaina kävin kuuntelemassa konservatorion valmistaman Zarzuelan, eli espanjalaisen barokkioopperan. Oli todella hyvä siihen nähden, että kaikki soittajat ja solistit olivat konsalta. Kauniita melodioita, helppoa kuunneltavaa, vaikkei kielestä ymmärtänytkään  mitään. Lucia lauloi hyvin. Torstaina kävin suomalaisen flamencokitara-opettajan tunnilla kuuntelemassa paikallista kitaranopetusta ja flamencolaulua. Lauantaina kutsuimme puolestaan Lauran ja Josén meidän luokse illalliselle ja pelaamaan pelejä. Menimme nukkumaan vasta neljältä, oli tosi hauskaa! Sunnuntaina kävin Prado-museossa katsomassa Francisco Goyan maalauksia. Meillä on poikien kanssa todella erilaiset aikataulut, joten en näe heitä juurikaan muuten kuin kämpillä.”

” Opin tältä reissulta tämän lisäksi musiikissa enemmän ilmaisua, fonetiikkaa (kertaa miljoona!), resitatiivia. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. … Aion laulaa tutkinnossa myös espanjalaisia kappaleita. Hommaa on, mutta tältä reissulta sain myös hyviä eväitä tulevaan ja tiedän, että pärjään myös opiskellessa ulkomailla ja melkein missä vain. Hasta luego!”

Martin Järvi, viulu, Lahden konservatorio
”Saavuttuamme Madridin lentokentälle, rehtori ja kumppanit olivat meitä vastassa. Kävimme hakemassa avaimet asuntoon, sekä syömässä Marisan kotona.”

”Ensimmäiset orkesteriharjoitukset olivat melko jännittävät. Minut ja Johannes laitettiin heti etupulttiin. Kapellimestarilla ei ollut hajuakaan kaikista soolokappaleista! Aamu menikin harjoiteltaessa.”

”Illalla oli jännittävät kamarimusiikkiharjoitukset. Kamarimusiikkiopettaja oli hauska tyyppi ja halusi ottaa kappaleen tuplatempossa.  Illalla kamarimusiikin jälkeen minulla oli soittotunti klo 21:00-22:00. Opettaja oli hyvä ja tarttui nopeasti juuri oikeisiin asioihin.”

”Kuoro oli melko mielenkiintoinen kokemus, kun Suomessa sitä ei juurikaan ole. Säestystuntikaan ei ollut ihan samanlainen kuin suomessa, eli siellä säestäjäkin opetti viulistia.”

Johannes Hakulinen, viulu, Lahden konservatorio
”Sunnuntaina kaupungin paras sinfoniaorkesteri esiintyi klo 11 alkaneessa konsertissa. Solistina oli viulisti Frank Peter Zimmermann, joka soitti Alban Bergin viulukonserton upeasti. Ylimääräisenä soitettu Saksan kanssallislaulu Paganini-variaatioina sai yleisön haukkomaan henkeään. Konsertin jälkeen pyrimme suureen ostoskeskukseen, joka kuitenkin oli kiinni. Söimme lounaan lähitienoilla ja - asuntoon palattuamme omistimme loppupäivän harjoittelulle sekä oleskelulle.

”Lauantaiaamuna oli aikainen herätys ja matkasimme metrolla konservatoriolle. Sieltä lyhyen lämmittelyn jälkeen matka jatkui yhteisbussilla Getafeen esiintymispaikalle. Saimme omat lämmittelykopit, jossa ehdimme valmistautua tunnin verran. Kenraaliharjoitus meni hyvin. Esitys oli loistava, salin akustiikka  hieno ja olimme parhaimmillamme. Pystyin keskittymään oleelliseen ja nauttimaan Beethovenia soittaessa. Yksi mies katsomossa nousi seisaalleen taputtamaan, standing ovation siis :) Vietämme mukavan illan oppilaiden kanssa. Olo on varsin haikea, sillä tuntuu, että alamme vasta tulla juttuun monien kanssa.”

Nuoret muusikot Pradon edustalla huhtikuussa 2014: Sini, Rodriquez, Lotta, Pauliina, Topi ja Teresa.
Johannes ja Marika kiertoajelulla opiskelukaupunki Madridissa.
Iltahetki Madridin sykkeessä
Vanhan musiikin yhtyeen harjoitukset
Suomalais-espanjalainen illanvietto
Marika ja Konservatorio Arturo Sorian henkilökuntaa