Skotlanti

GLASGOW KELVIN KOLLEGE (ent. North Glasgow College)

Glasgow 27.1-16.2.2014

Otteita matkaraportista, jonka laativat yhteistuumin Keski-Pohjanmaan konservatorion opiskelijat Tuomo ”Mordor” Leppiniemi, Matias Kangasniemi, Tanja Kauppila, Katariina Holma ja Saana ”mutsi” Sutinen.

Matkaan meitä lähti viisi musiikinopiskelijaa Keski-Pohjanmaan konservatoriolta tutustumaan paikalliseen musiikkiopiskeluun ja -kulttuuriin Glasgow Kelvin Collegessa. 20 tunnin matkustamisen, soitinten lähtöselvityksien, kadonneen laukun metsästämisen, hissiin jumittumisen ja sieltä selviämisen jälkeen pääsimme vihdoin hostelliin nukkumaan ennen ensimmäistä koulupäivää.

Junalla koulumatkat sujuivat alun hämmennystä lukuun ottamatta helposti ja ensimmäisillä kerroilla meillä olikin ystävällisiä apureita omalta luokaltamme.

Joka keskiviikko työskentelimme studiolla äänityksien parissa. Opiskelijat näyttivät meille perusjuttuja miksauksesta ja äänittämisestä. Scandinavian Music Groupin Hölmö rakkaus ja Porcupine Treen Trains sovitettiin näiden työtuntien aikana omiksi versioiksemme. Viikkoihin mahtui mm. paikallisen folk-festarin päätösviikonloppu, Saanan tuttavan jazzkvartetin keikat ja opettajamme Morphin bändin keikka.

Toisen viikkomme torstaina esiinnyimme koulun lounaskahviossa. Tanjan ääni ollutkaan laulukunnossa, ja ohjelmisto vaati hieman uudelleensovittamista. Vastoinkäymisistä huolimatta keikka sujui mainiosti ja saimme hyvää palautetta.

Reissun toisen viikonlopun käytimme reissaamiseen Glasgow’n ulkopuolella. Lauantain ohjelmaan kuului tutustumista Skotlannin maaseutuun määränpäänä Loch Ness. Kahden kaupungin keskustassa vietetyn viikon jälkeen Highlands-maisemat ja pieni patikkaretki Loch Nessin ympäristössä saivat meidät tajuamaan, että nyt ollaan kaukana kotoa.

Viimeinen kouluviikko alkoi vasta keskiviikkona bank holidayn vuoksi ja meillä oli täysi työ hioa ohjelmistomme valmiiksi saman illan baarikeikalle. Illan settiin kuului Kelvin Collegen oppilasbändeissä soittamamme kappaleet (mm. Jäätelökesä, Street Life,  Little Opus ja myös kappaleita artisteilta kuten Lacuna Coil ja Stevie Wonder). Tämän lisäksi esitimme ”suomiporukalla” hieman pidemmän keikan kuin aikaisemmalla viikolla lounaskahvilassa.

NORTH GLASGOW COLLEGE

Glasgow, Skotlanti

vaihtojakso 20.1. - 10.2.2013

Alina Tolvanen (kitarat), Lahden konservatorio

Just eat the cake – Tarinoita Skotlannista

”You failed,” sanoi automaatti kun yritimme ensimmäisen kerran tyrkyttää lippujamme masiinalle Helsinki-Vantaan lentokentällä. Nauroimme hermostuneesti: ”Miten lupaavaa”. Meitä oli kuusi musiikkia opiskelevaa nuorta naista, toisilleen enemmän tai vähemmän aiemmin tuntematonta. Kello lähestyi aamuseitsemää, kaikki olivat juuri niin väsyneitä kuin olettaa saattaa, mutta tunnelma oli odottavan jännityksellinen siinä missä kummallisella tavalla tuttavallisen lämpöinen. Tässä vaiheessa kaikilla soi päässä Ultra Bra. Glasgow, here we come.

Näin vain pääsimme koneeseen, ilmaan ja perille. Laukkumme eivät. Matkatavarat sekä loput vaihdokkaat, eli ”the Kokkola guys” ja kolme laulajatyttöä Virosta saapuivat pari päivää meidän jäljessämme. Nyt oli hilpeä joukkomme kasassa: pasuunaa soittava Henriika ja saksofonisti-Anna Helsingistä, joensuulainen laulaja Emilia, Kokkolan edustuksena harmoonitaituri Juha ja sähkökitaristi Matias sekä Lahdesta kanssani Ronja huiluineen ja laulava tuubisti Sanna.

Aikataulut, paikasta toiseen siirtyminen ja muut käytännön asiat saattoivat aiheuttaa hämmennystä aluksi, mutta jollain tapaa ryhmämme vastaanottavainen, huoleton ja seikkailumielinen suhtautuminen eloon vei meitä eteenpäin kunnes asiat järjestyivät. Joka tapauksessa jo muutaman päivän oleskelun jälkeen kulkeminen kaupungilla ja päivittäiset tilanteet vaihtuivat vaivattomaksi. Koko kaupungin tunnelmassa oli jotain, mikä toi sisimpään kotoisuuden ja ilomielen. Ilmassa oli kevääntuntua.

…Kiitoksen sanoista puheen ollen pääsemmekin aiheeseen Kevin ”Morph” Dobie; opettajamme, mentorimme,oppaamme, auringonpaisteemme, kuskimme, kestitsijämme ja niin edelleen. Ei riittänyt, että hän vapaaehtoisesti opetti ja ohjasi meitä päivittäin collegella sekä torstaisin valisti improvisaation salatieteeseen. Hän myöskin ajelutti meitä pakettiautollaan, esimerkiksi yhtenä päivänä hän vei meidät Glasgow'n maaseudulle katselemaan nummia ja vaeltamaan kukkuloille. Hänen muassaan pääsimme Loch Lomondille sekä lounastamaan Oak Tree Inn -nimiseen majataloon, jossa muun muassa maistoimme aivan legendaarisen hyvää suklaajuustokakkua.

”Maybe that's the thing about life as well: If you can't be sure if you're ever coming back, just eat the cake.”

- Morph

Matias Luoto, (koskettimet – nyt matkaharmooni) Keski-Pohjanmaan konservatorio

20.1.2013 Sunnuntai
Sunnuntai ja tarkoitus lähteä kohti Glasgowta koulukaverini Juhan kanssa. Muu Suomi-porukka on mennyt jo aamulennolla, ja meidän tarkoitus perässä. Aamulla kuitenkin tuli tieto että lentomme on peruttu Amsterdamissa riehuvan lumimyrskyn takia. Kentällä selvittelimme tilannetta ja jouduimme toteamaan, että kyseisenä päivänä emme pääsisi matkaan ja meidät sijoitettiin lentokenttä-hotelli  Bonus Inniin, johon menimme odottamaan seuraavan päivän lentoa.

21.1.2013 Maanantai
Toinen yritys päästä matkaan. Heräsimme hotellilta, ruokailimme ja lähdimme kentälle selvittämään jotta joko tämä olisi päivä jolloin pääsemme itse matkaan. Kentällä Juha alkoi hoitamaan jo edellispäivänä ilmennyttä ongelmaa koskien matkaharmoonin lippua. Matkatoimisto ilmoitti hoitavansa asian, ja hetken kuluttua ilmoittivatkin että kaikki pitäisi olla kunnossa. Lennon lähtöön oli aikaa ja olikin aika lounastaa. Emme poistuneet kentältä, koska matkatavaroiden kanssa se olisi ollut turhan iso vaiva. Saimmekin KLM:ltä lounasliput ja jäimme ruokailemaan kentälle.

Vihdoin pääsimme lähtöselvitykseen ja turvatarkastukseen. Kaikki näytti lupaavalta jotta pääsisimme matkaan. Kuitenkin tunti ennen lähtöä tuli ilmoitus lennon myöhästymisestä, joka tarkoitti ettemme ehdi jatkolennolle Amsterdamista Glasgowhun. Jäimme siis taas Suomeen. KLM buukkasi meidät seuraavalle aamulle, ja toivoimmekin että kolmas kerta toden sanoo. Meidät sijoitettiin Holiday Inn hotelliin johon menimme odottamaan seuraavaa aamua.

22.2.2013 Tiistai
Aamulla aikaisin kentälle ja lähtöselvitykseen. Kaikki alkoi kulkea rutiinilla ja lopulta pääsimmekin koneeseen kohti Amsterdamia. Amsterdamin kentällä jouduimme hakemaan uuden Boarding cardin matkaharmoonia varten.  Pieni lounas kentällä ja kohti Skotlantia. Alkoi tuntua epätodelliselta istua koneessa, että olemmeko vihdoin matkalla Glasgowta!!! Olimme olleet jo muutamia päiviä reissussa vaikka Suomesta ei oltu vielä lähdetty.

Vihdoin! Nyt olimme Skotlannissa ja kylläpä tuntui hyvältä.

Ronja Piipponen (huilu), Lahden konservatorio
North Glasgow College oli uusi ja moderni koulu. Ensimmäisenä koulupäivänä pääsimme kiertämään koulun eri opetuslinjojen tiloja ja tutustua tarkemmin musiikkipuolen opetustiloihin. Opetus, jota saimme koulussa, keskittyi kevyenmusiikin esittämiseen ja musiikkiteknologiaan. Saimme mahdollisuuden perustaa yhtyeitä, joiden kanssa harjoittelimme ohjelmistoa vaihtojakson lopulla oleviin esiintymisiin. Me suomesta tulleet opiskelijat perustimme yhtyeen, johon rumpaliksi tuli North Glasgow Collegen opiskelija, Ben. Osallistuin myös yhtyeeseen joka koostui niin suomalaisista kuin Skotlantilaisistakin opiskelijoista. Näiden bändien kanssa soitimme pääasiallisesti pop- ja jazzmusiikkia.

Suomibändin kanssa pääsimme studioon äänittämään Baby I love you nimisen kappaleen, josta saimme myös kuvata musiikkivideon. Harjoittelimme myös Virosta tulleiden tyttöjen kanssa lauluyhtye kappaleen ja klassista musiikkia huilulle ja kitaralle. Nämä monet kokoonpanot tekivät harjoittelusta monipuolista ja antoi mahdollisuuden harjoittaa sellaisia musiikin aloja, joihin ei omien opintojen ohella ole juurikaan aikaa.

Itsenäisen harjoittelun ohella oli koulun puolesta järjestetty improvisaatio työpajoja. Niiden tarkoituksena oli tarjota opiskelijoille uusia näkökulmia ja mahdollisuuksia improvisaatioon.

Anna Voutilainen (saksofoni), Helsingin Konservatorio
Keskiviikkona meillä oli koulussa bändiworkshop-päivä! Jee! Toisin sanoen muodostimme koulussa suomalaisista ja skotlantilaisista kokoonpanoja, joiden kanssa aloimme sovittaa ja soittaa vapaavalintaisia kappaleita. Valitsimme muun muassa seuraavia biisejä: Katy Perryn Teenage dream, Bill Withersin Ain't no sunshine, suomalaisen kansanlaulun Kun mun kultani tulisi jne.

Kun pääsimme alkukankeudesta, soitto alkoi sujua. Minua ilahdutti, kuinka innoissaan skotit halusivat soittaa meidän kanssamme.

Eräs studiotekniikan opiskelija kutsui meidät luokseen illanistujaisiin. Olimme innoissamme: meidät kutsuttiin kylään jo näin pian! Tutustuimme Stefanilla moniin uusiin ihaniin ihmisiin.

Koulussa Morph piti meille pitkän luennon improvisoiduista sooloista. Osa asteikko- ja sointuasioista meni minulta ohi, mutta luento oli silti mielenkiintoinen ja avartava. Ymmärsin myös, kuinka mahtava kitaristi ja muusikko Morph itse on. Hän kertoi, että hän on täysin itseoppinut.

Koulun jälkeen menimme syömään intialaiseen ravintolaan, jossa meitä huijjattiin hieman. Onneksi ruoka oli todella hyvää!

Illalla menimme Davidin, joka oli ollut viime vuonna Suomessa vaihdossa, kanssa soittelemaan ja istumaan iltaa. Me saimmekin ihan hienot jamit pystyyn kitaralla ja saksofonilla.

Juha Järvinen (sähkökitara), Keskipohjanmaan konservatorio
Tänään Collegella oli pop/jazz improvisointi workshop. Todella mielenkiintoinen workshop olikin. Sen veti Kevin Dobie (Morph, vastuuhenkilömme Collegella). Tajusin improvisoinnin eron kamuimprovisointiin. Morph kertoi miten voi aloittaa improvisoimaan ja mihin suuntaan kehittää sitä. Jatkoimme aiheesta seuraavalla viikolla.

Aamupäivän käytin omaan treeniin ja käytiin jälleen Matiaksen kanssa valokuvauksessa, koska muutamalta kuvaajalta puuttui mallit. Nähtiin myös edellisellä viikolla otetut kuvat! Todella hienoja kuvia! Iltapäivällä treenattiin sekä suomi-porukan, että folk-porukan kanssa. Neljältä alettiin roudaamaan kamoja illan keikkoja varten. Saatiin vietyä kamat Universal Music Pubiin, jossa aloitettiin sound check kuuden jälkeen. Pubissa esiintyi viisi bändiä, joista ensimmäisessä ja viimeisessä soitin minä. Ensimmäisen bändin keikka alkoi puoli kymmeneltä. Keikat menivät tosi hyvin ja yleisö tykkäsi soitosta!

Henriika Steidel (pasuuna), Helsingin konservatorio
Tiistaina meillä oli poikkeuspäivä.  Morph vei meidät katsomaan luontoa Glasgown ympärillä. Vaelsimme hitusen nummilla ja ajoimme ihanien pienien kylien läpi. Käväisimme pienessä turistikeskuksessa, jossa oli eläimiä! Emilian kanssa meidän heppatyttösydämet sulivat, kun löysimme tallista kaksi ihanaa minihevosta.

Turistipaikasta  jatkoimme Loch Lomond-järven rannalle, jossa meidän oli määrä syödä lounasta Oak Tree Inn nimisessä ravintolassa. Sen tunnelmallisempaa paikkaa en ole varmaan ikinä nähnyt! Tilasimme Emilian ja Annan kanssa oluet ja päätimme pistää ranttaliksi ja ottaa ruuaksi pihviä. Matkalla meitä oli siis mukana koko vaihto-opiskelijoiden porukka. Virolaiset ja Morph istuivat meidän takana olevassa pöydässä ja jostain syystä sieltä alkoi kuulua ihastuneita huokauksia.  Käänsimme päämme ja näimme, että heillä oli lautasella aivan taivaallisen näköistä Mars-patukka juustokakkua. Totta kai meidänkin oli pakko ottaa sitä.

Ihanan lounaan jälkeen kävimme ihailemassa maisemia järvenrannalla, jonka jälkeen lähdimme takaisin kohti Glasgowta.

Matkalla Morph kutsui meidät kuuntelemaan Blues-jameja The State nimiseen pubiin. Olimme koulussa tutustuneet paremmin muutamaan poikaan (Ben ja Ross) ja pyysimme myös heitä mukaan kuuntelemaan.  Vietimme ihanan illan kuunnellen aivan mielettömiä  muusikoita.

Sanna Sadeharju (tuuba ja pop-jazzlaulu), Lahden konservatorio
Perjantait oli varattu omalle treenille, ja oltiinkin jo reippaina aamupäivällä koululla harjoittelemassa ensin yksin ja myöhemmin suomibändillä suomibiisejä. Saatiin päätettyä muutamia keikkakappaleita: The Beatlesin ”I want to hold your hand” ja Aretha Franklynin ”Baby I love you”. Perjantai oli myös paikallisen runoilijan Mr. Burnsin muistopäivä ja paikallinen juhlapäivä, jolloin kaupungin kaduilta kantautui säkkipillin pistävä ääni ja ihmiset joivat iloisena viskiä ja söivät haggishta. Mikä sattuma olikaan että Burn’s Nightina meidän hostellissa tuli palohälytys ja koko hostellin asukkaat kipittivät (jotkut jopa sukkasilteen ja yöpaidassa) pihalle odottamaan ohjeita. Tämäkin palohälytys oli erehdys, kuten monet muutkin aiemmat ja tulevat palohälytykset hostellissa. Ennen matkaan lähtöä meille oli kerrottu, että tulevassa koulussamme on usein tapana testata palohälyttimiä ja suorittaa paloharjoituksia. North Glasgow Collegessa kuitenkaan ei koko kolmen viikon aikana testattu palohälyttimiä kertaakaan.

Lauantaina vain oleiltiin ja tutkittiin kaupunkia. Syötiin kiinalaisessa buffetissa ja palattiin hostellille tekemään harmoniaoppia ja sovitustehtäviä.

Kun palasimme yöllä Benin juhlista huomasimme monta paloautoa ja paljon savua hostellimme ympärillä. Huolissamme vitsailimme, että: ”siellä palaa harmoonit ja kitarat kauniisti”. Lähemmäksi päästyämme huomasimme että meidän onneksemme palava rakennus olikin viereinen talo ja menimme huoneisiin seuraamaan sammutustöitä.

Seuraavana aamuna söimme perinteistä britti-aamiaista viereisessä ravintolassa. Nam. Lähdimme Alinan kanssa seikkailemaan kävellen West Endiin ja näimme paljon paikallista tehdasaluetta, hassuja koiria, säkkipillin soittajia ja akrobatiaa puistossa. Oli jälleen sunnuntai-ilta ja suuntasimme perinteisiin folk-jameihin Flying Duckiin. Tunnelma oli taas uskomattoman lämmin ja tutustuimme paikallisiin muusikoihin ja baarin vakioasiakkaisiin. Muusikot sanoivat jatkavansa jameja irkku-pubissa Wax o’connorissa samana iltana ja seurasimme heitä sinne. Paikka oli puusta veistettyä satumaailmaa, joka jatkui monta kerrosta maan alle. Paikalliset tanssivat riverdance-tyylistä tanssia musiikin tahdissa ja loppuillasta bändi soitti jonkin erittäin suomalaisen kuuloisen kappaleen.

Viimeisellä viikolla äänitimme suomibändin harjoituksia, kuvasimme musiikkivideon, osa porukasta soitti lounasmusiikkia koulun kahvilassa ja vierailimme Morphin kotona kaupungin laidalla talossa, josta oli upea näköala kaupunkiin ja siellä oli tarjolla Morphin vaimon tekemää, maailman parasta suklaa brownieta. Soitimme ja lauloimme yhdessä, puhuimme politiikasta ja jalkapallosta. Joimme teetä ja rapsuttelimme perheen kolmijalkaista kissaa. En unohda sitä tunnelmaa koskaan.

Mulle tuli flunssa ja nousi kuume viimeisellä viikolla. Torstaiaamuna etsin kadonnutta ääntäni koululta ja onneksi se illaksi löytyikin, sillä illalla oli koko matkan huipennus: meidän oma keikka Universal-nimisessä pubissa.

Lauloin kansanmusiikkikokoonpanossa ja suomi-bändissä ja se oli yksi elämäni parhaista esiintymiskokemuksista, siitä huolimatta että ääneni yritti temppuilla ja olin turruttanut kuumeen särkylääkkeillä. Viimeisenä kappaleena esitimme suomalaisen kansansävelmän ”Kun mun kultani tulisi” ja kaikki pyyhkivät kyyneliään.

Emilia Vihanto (pop-jazzlaulu)  Joensuun konservatorio

Emilia kirjoitti kokemuksiaan blogiinsa, jonka Glasgow-päivitykset alkavat tästä:  http://kallioillavierailla.blogspot.fi/2013/01/hello-glaswegians.html .

NORTH GLASGOW COLLEGE

Glasgow, Skotlanti

vaihtojakso 22.1. - 11.2.2012

Annika Lahin, Helsingin Konservatorio
”Ensimmäinen päivä meni tutustuessa kouluun ja toisiimme. Pääsimme heti työn makuun kun äänitimme studiossa What becomes of the Brokenhearted, jota suurin osa ei ollut ennen kuullut. Suomalaiset nimet tuottivat isännille jonkin verran päänvaivaa, itsehän olin aluksi Gannica! Vähitellen viikon aikana kuitenkin alkoivat nimet sujua puolin ja toisin, kun pääsimme hommiin. Samoin tein aloimme suunnitella konserttia, jonka isännät olivat järjestämässä meille viimeiselle viikolle. Muodostimme bändejä paikallisten opiskelijoiden kanssa, ja harjoittelimme myös suomalaisten kesken meidän omaa ohjelmanumeroa keikalle. Viulun ja huilun äänittäminen ja sovittaminen biiseihin tuotti jonkin verran päänvaivaa. Muusikon laiteympäristöt -kurssista oli kyllä siinä hyötyä, osasi itse jonkin verran neuvoa, että miten oman instrumentin kanssa pitäisi toimia kun äänitetään.

Viikon aikana ehkä eniten harmaita hiuksia tuotti paikallinen julkinen liikenne, ja olimmekin myöhässä melkein joka aamu koululta. Bussi todettiin liian hitaaksi ja junien aikatauluja ei tuntunut löytyvän mistään, ennen kuin opimme muistamaan mihin aikoihin niitä suunnilleen lähtee ja miltä laitureilta.”

”Reissu oli kaikin puolin todella hieno. Oli ihan mieletöntä, että tulimme kaikki niin hyvin toimeen toistemme kanssa, muista kouluista tulleet suomalaiset opiskelijat olivat myös aivan mahtavia! Oli hienoa päästä tekemään jotain sellaista, mitä koulussa ei normaalisti joka päivä tee. Opin todella paljon kevyestä musiikista, studiotyöskentelystä ja siitä, miten eri tavalla eri maissa voidaan suhtautua musiikin tekemiseen, riippumatta tyylilajista!”

Jaana Hiltunen, Helsingin konservatorio
”Keikka järjestettiin Stairway –nimisessä baarissa. Paikka täyttyi North Glasgow Collegen opiskelijoista ja opettajista. Esiinnyimme aluksi kolmessa eri kokoonpanossa. Itse olin folk-bändissä, jonka kanssa vedimme loppuun mm. perinteikkään irlantilaisen tanssin huilulla ja viululla ja yleisö lähti siihen mukaan erittäin hyvin. Aivan lopuksi soitimme setin suomibändillä, mukana oli kappaleita niin suomeksi kuin englanniksi ja encorena tietenkin Ultra Bra:n Sokeana hetkenä. Oli aivan loistava fiilis keikan jälkeen ja oli todella hieno kokemus päästä soittamaan baarikeikka, vaikka en välillä kuullutkaan mitään, mitä soitin. Keikan jälkeen opettajat ja kollegat kiittelivät meitä esityksestä ja juhlistimme onnistunutta keikkaa paikallisten kanssa.”

Juhana Nordberg, Helsingin konservatorio
"Matkalla opin paljon populaarimusiikista ja siihen liittyvästä kulttuurista. Rento ja luova työskentely teki vaikutuksen minuun, mikä antoi sopivaa perspektiiviä klassisen musiikkiin ja sen hieman perfektionistiseen ajattelutapaan. Kosketinsoitto bändissä oli uusi haaste minulle, sillä bändissä roolini on aivan erilainen. Tärkeintä soitossa oli muistaa yksinkertaisuus, mikä aina ei ollut helppoa klassiselle pianistille. Oli myös kiva oppia työskentelemään musiikin parissa englanninkielellä ja saada uusia kontakteja. Vaihtojakso avarsi näkökulmaani musiikkiin – ja elämään. Jatkossakin pidän korvat auki kaikenlaiselle musiikille."

Studiossa 2014.
Vierustoverit Matias ja matkaharmooni
Glasgow'n vilinää ostoskadulla
Bändikivaa Glasgowssa
Sanna folkbändin solistina pubikeikalla Glasgowssa
Edinburghissa voi soitella näinkin.
Bändin studioharjoitukset, Ronja, Juha, Paul ja Ben
Emma, Jaana, Topias, Ossi, Viivi ja Jenni Glasgowssa
North Glasgow Collegen studiossa
Antti ja Topias jameissa glasgowlaisten kanssa